onsdag 24. november 2010

SAMMENLIKNINGER

I Kroatia og Hellas er det mye fjell og mange øyer, begge landene tjener mye penger på turisme. Det er også utrolig varmt i disse to landene, gjennomsnittstemperaturen er 28 grader. Men Litauen derimot har ikke så mye fjell eller øyer, men sletter har de mye av. De tjener ikke så mye penger på turisme men jordbruk. Litauen ligger mere nord så det er kaldere i Litauen enn i Hellas og Kroatia. Det er nesten like kaldt i Litauen som i Norge.

torsdag 11. november 2010

LITAUEN HERE I COME!

Nå var det på tide å reise til Litauen. Flyet skulle gå fire på ettermiddagen og vi hadde sovet som noen bjørner den natten. Da vi våknet klokken ett var vi klare til å reise. Vi gjorde oss klare, dro til flyplassen og tok flyet videre til Litauen. Da vi var i var det mye nedbør. Det regnet veldig mye. Vi hadde egentlig tenk å besøke Trakai Øy-museum og slott. Det er et slott midt i innsjøen Galve, som nå er et museum. Det er Litauens mest kjente turistattraksjon. Det var veldig synd at det regnet den første dagen, men det gjorde ingenting, vi hadde jo en dag til på oss. Det eneste vi gjorde den første dagen var å spise. Det var en liten spisesal nede i hotellet så vi gikk ned dit, der serverte de oss potetmos. Det høres kanskje litt rart ut men i Litauen spiser de mye poteter. Potetmosen vi spiste smakte veldig godt, det smakte ikke som potetmosen her i Norge, det smakte mye bedre og de hadde tatt oppi litt litauisk krydder slik at det smakte ekstra godt. Etter vi hadde spist gikk vi tilbake til hotellrommene våres, vi begge tok oss en dusj, snakket litt sammen og la oss.

Neste dag var vi klare til å dra til Trakai Øy-museum og slott. Det gledet vi oss veldig til fordi begge hadde hørt at det var fint der og det var en av Litauens mest kjente turistattraksjoner. Da vi var fremme i Trakai Øy-museum og slott gikk vi over en veldig land bro for å komme oss frem til slottet. Vi gikk inn i det ene museet. Det museet vi gikk inn i ble også kalt djevelmuseet fordi det var over 2000 figurer av djevler. Museet virket litt mystisk, men det var det som var kult. Etter det hadde vi tenk å spise på en kjent restaurant, så vi gikk til restauranten Balzac. Der bestilte vi sopp, det høres også kanskje veldig rart men det er tradisjonell mat i Litauen. Etter vi hadde spist gikk vi tilbake til hotellrommene våres, pakket sammen og var klare til å reise tilbake til Norge. Det hadde vært en lang og slitsom reise, men det var ganske gøy i tillegg. Jeg vil anbefale dere å reise til alle disse tre landene.

onsdag 10. november 2010

VÅR MORSOMSTE OPPLEVELSE

Vi våknet ganske tidlig på morgenen, og var klare til å dra til øya Brac. Vi valgte å besøke denne øya fordi vi hadde hørt at det var den mest kjente øya i Kroatia og at der var utrolig vakkert der. Denne gangen tok vi ingen taxi, men vi prøvde oss på å ta bussen. Den bussen vi tok var en to etasjes buss og hadde deilige og myke seter. Den gikk direkte til øya Brac. Bussbilletten var ikke så dyr, det var bare 25 kuna for en billett, ca 30 kroner. Det var ganske rette veier å kjøre på, det gjorde det ekstra deilig å sitte i bussen. Det var trær på begge sider av veien da vi kjørte til stranda. Etter en halvtimes busstur var vi fremme på Øya. Vi hadde på oss badetøyet, og hadde smørt på oss solkremen. Vi la oss ned for å sole oss, men i det lille øyeblikket merket vi at der var en liten kiosk på øya der man kunne låne surfebrett. Ingen av oss hadde prøvd oss på å surfe før, men det skulle vi gjøre nå. VI gikk bort til kiosken og leide to brett. Vi hoppa ut i vannet og skulle prøve å surfe. Bølgene var mega store. Dette her gikk ikke bra, vi klarte så vidt å stå på brettet, vi falt hele tiden og det var den morsomste opplevelsen vi noen gang hadde opplevd. Etter vi hadde prøvd oss på  litt surfing ble vi ganske slitne. Så vi gikk å la oss ned på teppet for å sole oss. Etter en liten stund gjorde vi det som vanlig, vi dro tilbake til hotellet, skifta, gikk til en restaurant for å spise, kom tilbake til hotellet og sov.

KLARE TIL Å REISE TIL KROATIA

Klokka var åtte på morgenen og vi var klare til å reise videre til Kroatia. Vi gledet oss kjempe mye. Flyet skulle begynne å fly klokken elleve så vi var på flyplassen til klokken ni. Vi skulle fly til hovedstaten Zagreb. Vi sendte bagsjen og gikk inn i flyet. Denne gangen kjøpte vi ikke så veldig mye på veien siden vi hadde dårlig tid, køen til å sende bagasjen var ganske lang. Men det var en ganske fin flyplass. Kroatia ligger ikke så veldig langt unna Hellas så det tok ikke så veldig langt tid å reise dit. Tiden gikk ganske fort, det var kanskje fordi vi sov under hele reisen. Da vi var fremme i Kroatia, tok vi en taxi til hotellet vi hadde bestilit. Dette hotellet var ikke like fint som det i Hellas. Da vi var framme i hotellrommet la vi fra oss bagasjen og gikk ut på en resturant for å spise, fordi det ikke var noe spisesal eller resturant på hotellet. Men den resturanten vi var på og spiste lå ikke så lang unna hotellet. Kanskje 50 meter. Det Leo og jeg bestilte på restauranten var pasta, vi hadde hørt at Krotia var kjent for sin gode pasta, og det som var så bra var at maten der ikke av noe dyr i det hele tatt. Etter vi hadde spist gikk vi hjem til lugaren vår igjen og henta veskene våres og var klare til å dra og besøke Kroatias største elv som heter Sava. Den er 945 km lang med et nedslagsfelt på 95 719 km². Den renner gjennom fire land: Slovenia, Kroatia, Bosnia og Serbia.

Det tok oss ikke lang tid å komme frem, vi hadde bestilt en taxi som kjørte direkte til elven Sava. På veien merka jeg at det var mye kaldere i Kroatia enn i Hellas og at landskapet ikke var så tørt som i Hellas. Byene i Kroatia hadde høyere bygninger i Hellas. Elven var ganske stor og fin, vi hadde tatt med oss badetøy så med engang vi var fremme skiftet vi til badetøy og hoppa inn i vannet. Det var veldig deilig, vannet var ganske varmt fordi solen skinte rett på vannet. Etter vi hadde badet en liten stund gikk vi og satt oss på en stor stein. Vi hadde med oss masse frukt vi kunne spise, dette her var den deiligste opplevelsen vi noen gang hadde opplevd. Men etter en liten stund begynte det å bli sent, så vi gjorde oss klare til å dra tilbake til hotellet. Vi bestilte en taxi og ba sjåføren om å kjøre oss til en fin resturant, det gjorde ikke noe om vi spiste på en restaurant ti ganger om dagen siden maten i Kroatia var så billig. Restauranten sjåføren valgte å kjøre oss til het Prijeko, det var en svært kjent pizza restaurant. Vi gikk inn i restauranten og bestilte pizza, det tok ikke lang før vi fikk den gode pizzaen på bordet. Den smakte ikke som pizzaene man får kjøpt her i Norge men den var faktisk mye godere, så hvis det er noen som skal til Kroatia vil jeg anbefale dem å spise pizza på restauranten Prijeko. Men etter vi hadde spist gikk vi tilbake til hotellrommet, det begynte å bli sent på natten så vi gikk og la oss, vi merka at sengene på dette hotellet var mye hardere enn de i Hellas. Men vi var så trøtte at det ikke gjorde noen ting. Neste dag hadde vi planlagt å dra til øya Brac.

mandag 1. november 2010

TOMMEL OPP FOR ØYA SANTORINI

Vår andre dag i Hellas. Leo og jeg våknet ganske tidlig på morgenen, begge var veldig spente. Vi gjorde oss klare, og gikk ned til spisesalen for å spise frokost. Vi fikk masse godt å spise. Etter vi hadde gjort frokost gikk vi begge opp for å hente veskene våres. Det første stedet vi hadde tenkt å besøke var øya Santorini. Det er en av verdens mest kjente turistattraksjoner. Vi skulle en taxi til en brygge og ta båten videre. På veien til brygga kjørte vi forbi mange templer. Jeg har aldri sett så mange templer før som jeg gjorde den dagen. Nesten alle var hvite og hadde fine søyler. Det var mange statuer av forskjellige guder og gudinner. Folk solgte forskjellige ting på gata, noen banka på bilviduene og spurte om vi ville kjøpe ting som tannbørster, strikker, spenner og sånne småting. Det var så varmt i bilen at jeg holdt på å koke. Jeg merka at Hellas var et veldig tørt landskap og jeg hadde hørt av en venn at Hellas var rammet av veldig mange skogbranner. Men da vi var framme på brygga stod båten vi skulle ta ikke så langt unna oss, den var blå og ikke så veldig stor. Det var kanskje plass til max 40 personer. Vi tok båten til øya Santarino som lå i Egeerhavet. Egeerhavet er et innhav som ligger i Middelhavet.

Det var mange fine strender på øya Santarino, det var så mange folk der at det ikke var plass til å gå engang. Men vi klarte å presse oss frem til et sted der vi kunne ligge og sole oss. Vi smørte på oss solkremen og la oss ned på teppet vi hadde tatt med. I mens vi lå og solte oss merka vi at det var et lite jordskjelv. Leo og jeg ble vettskremte, men det lå en mann ikke så langt unna oss som sa at det var vanlig med jordskjelv i Hellas og at det ikke var noe farlig. Det var deilig å vite. Men etter vi hadde ligget der i et par timer tenkte vi å dra tilbake til hotellet og spise middag, så vi tok en taxi tilbake. Vi gikk ned til spisesalen for å spise middag og der hadde de servert gresk salat. Det smakte utrolig godt. Det begynte å nerme seg sent på kvelden og vi gikk opp og pakket sammen sakene våres, fordi  neste dag skulle vi reise til Kroatia. Etter vi ahdde pakket samme sakene våres gikk vi å la oss.

ENDELIG VAR DAGEN DER

Endelig var dagen der, den dagen jeg skulle reise til tre forskellige land, og det var Hellas, Kroatia og Litauen. Jeg hadde gledet meg i åtte år til denne reisen. Helt siden jeg og venninna mi Leo var noen små jenter på 15 år hadde vi planlagt å reise til disse tre landene sammen en dag, og nå var endelig dagen der. Vi hadde pakket sammen alle sakene våres, dagen før hadde vi shoppet masse, fra jakker til undertøy, alt var nytt.Vi skulle ta flyet Norwegian fra Gardermoen til hovedstaten Athen. Vi skulle være på flyplassen to timer før flyet skulle dra, så vi var der klokken 16:00. Vi sendte all bagasjen vår og var på vei til flyet. Vi satt oss på flyet og ti minutter etter begynte flyet å fly. Vi hadde planlagt å reise til Hellas først, deretter Kroatia og til slutt Litauen.

Nå var vi endelig i Hellas etter den åtte timer lange reisen, det føltes ganske deilig. Det første vi gjorde var å hente bagasjen vår og ta en taxi til hotellet vi hadde bestilt. Det var et fem stjernes hotell så det var ganske fint. Vi gjorde ikke mye den første dagen, vi spiste middag og gikk å la oss. Vi var ganske slitne etter den lange reisen. Men det gjorde ikke noe, vi hadde to dager på oss i Hellas. Vi begge jobbet så vi fikk ikke fri mer enn en uke.