onsdag 10. november 2010

KLARE TIL Å REISE TIL KROATIA

Klokka var åtte på morgenen og vi var klare til å reise videre til Kroatia. Vi gledet oss kjempe mye. Flyet skulle begynne å fly klokken elleve så vi var på flyplassen til klokken ni. Vi skulle fly til hovedstaten Zagreb. Vi sendte bagsjen og gikk inn i flyet. Denne gangen kjøpte vi ikke så veldig mye på veien siden vi hadde dårlig tid, køen til å sende bagasjen var ganske lang. Men det var en ganske fin flyplass. Kroatia ligger ikke så veldig langt unna Hellas så det tok ikke så veldig langt tid å reise dit. Tiden gikk ganske fort, det var kanskje fordi vi sov under hele reisen. Da vi var fremme i Kroatia, tok vi en taxi til hotellet vi hadde bestilit. Dette hotellet var ikke like fint som det i Hellas. Da vi var framme i hotellrommet la vi fra oss bagasjen og gikk ut på en resturant for å spise, fordi det ikke var noe spisesal eller resturant på hotellet. Men den resturanten vi var på og spiste lå ikke så lang unna hotellet. Kanskje 50 meter. Det Leo og jeg bestilte på restauranten var pasta, vi hadde hørt at Krotia var kjent for sin gode pasta, og det som var så bra var at maten der ikke av noe dyr i det hele tatt. Etter vi hadde spist gikk vi hjem til lugaren vår igjen og henta veskene våres og var klare til å dra og besøke Kroatias største elv som heter Sava. Den er 945 km lang med et nedslagsfelt på 95 719 km². Den renner gjennom fire land: Slovenia, Kroatia, Bosnia og Serbia.

Det tok oss ikke lang tid å komme frem, vi hadde bestilt en taxi som kjørte direkte til elven Sava. På veien merka jeg at det var mye kaldere i Kroatia enn i Hellas og at landskapet ikke var så tørt som i Hellas. Byene i Kroatia hadde høyere bygninger i Hellas. Elven var ganske stor og fin, vi hadde tatt med oss badetøy så med engang vi var fremme skiftet vi til badetøy og hoppa inn i vannet. Det var veldig deilig, vannet var ganske varmt fordi solen skinte rett på vannet. Etter vi hadde badet en liten stund gikk vi og satt oss på en stor stein. Vi hadde med oss masse frukt vi kunne spise, dette her var den deiligste opplevelsen vi noen gang hadde opplevd. Men etter en liten stund begynte det å bli sent, så vi gjorde oss klare til å dra tilbake til hotellet. Vi bestilte en taxi og ba sjåføren om å kjøre oss til en fin resturant, det gjorde ikke noe om vi spiste på en restaurant ti ganger om dagen siden maten i Kroatia var så billig. Restauranten sjåføren valgte å kjøre oss til het Prijeko, det var en svært kjent pizza restaurant. Vi gikk inn i restauranten og bestilte pizza, det tok ikke lang før vi fikk den gode pizzaen på bordet. Den smakte ikke som pizzaene man får kjøpt her i Norge men den var faktisk mye godere, så hvis det er noen som skal til Kroatia vil jeg anbefale dem å spise pizza på restauranten Prijeko. Men etter vi hadde spist gikk vi tilbake til hotellrommet, det begynte å bli sent på natten så vi gikk og la oss, vi merka at sengene på dette hotellet var mye hardere enn de i Hellas. Men vi var så trøtte at det ikke gjorde noen ting. Neste dag hadde vi planlagt å dra til øya Brac.