mandag 1. november 2010

TOMMEL OPP FOR ØYA SANTORINI

Vår andre dag i Hellas. Leo og jeg våknet ganske tidlig på morgenen, begge var veldig spente. Vi gjorde oss klare, og gikk ned til spisesalen for å spise frokost. Vi fikk masse godt å spise. Etter vi hadde gjort frokost gikk vi begge opp for å hente veskene våres. Det første stedet vi hadde tenkt å besøke var øya Santorini. Det er en av verdens mest kjente turistattraksjoner. Vi skulle en taxi til en brygge og ta båten videre. På veien til brygga kjørte vi forbi mange templer. Jeg har aldri sett så mange templer før som jeg gjorde den dagen. Nesten alle var hvite og hadde fine søyler. Det var mange statuer av forskjellige guder og gudinner. Folk solgte forskjellige ting på gata, noen banka på bilviduene og spurte om vi ville kjøpe ting som tannbørster, strikker, spenner og sånne småting. Det var så varmt i bilen at jeg holdt på å koke. Jeg merka at Hellas var et veldig tørt landskap og jeg hadde hørt av en venn at Hellas var rammet av veldig mange skogbranner. Men da vi var framme på brygga stod båten vi skulle ta ikke så langt unna oss, den var blå og ikke så veldig stor. Det var kanskje plass til max 40 personer. Vi tok båten til øya Santarino som lå i Egeerhavet. Egeerhavet er et innhav som ligger i Middelhavet.

Det var mange fine strender på øya Santarino, det var så mange folk der at det ikke var plass til å gå engang. Men vi klarte å presse oss frem til et sted der vi kunne ligge og sole oss. Vi smørte på oss solkremen og la oss ned på teppet vi hadde tatt med. I mens vi lå og solte oss merka vi at det var et lite jordskjelv. Leo og jeg ble vettskremte, men det lå en mann ikke så langt unna oss som sa at det var vanlig med jordskjelv i Hellas og at det ikke var noe farlig. Det var deilig å vite. Men etter vi hadde ligget der i et par timer tenkte vi å dra tilbake til hotellet og spise middag, så vi tok en taxi tilbake. Vi gikk ned til spisesalen for å spise middag og der hadde de servert gresk salat. Det smakte utrolig godt. Det begynte å nerme seg sent på kvelden og vi gikk opp og pakket sammen sakene våres, fordi  neste dag skulle vi reise til Kroatia. Etter vi ahdde pakket samme sakene våres gikk vi å la oss.